Группа «Пермь активная» как медиафеномен
Аннотация
В статье исследуется феномен «Перми Активной» – сообщества в социальной сети «ВКонтакте», возникшей изначально как объединение городских флешмоберов и эволюционировавшей затем во вторую по значимости информационную группу Перми. При исследовании инициируемых группой мероприятий ставится вопрос: как на успех онлайн-издания и журналиста (гражданского или журналиста СМИ) влияет то, что они вовлечены в события, о которых пишут?
Скачивания
Данные скачивания пока не доступны.
Литература
1. Abashev, V. V. & Pechishchev, I. M. (2018) Gorodskiye setevyye izdaniya kak agenty urbanizatsii [Local online media as agents of urbanization]. Znak: problemnoe pole mediaobrazovanija [Sign: Problematic Field of Media Education], 4 (30), pp. 201–214, available at: http://journals.csu.ru/index.php/znak/article/view/115 (accessed: 23.11.2019). (In Russ.).
2. Kasatkina A. K. (2017). «VKontakte» s istoriyey: istoricheskaya kul'tura souchastiya v gruppe «Retro Obninsk» [«VKontakte» with history: the historical culture of complicity in the «Retro Obninsk» group]. Istorya [History], vol. 8, issue 7 (61), available at: https://history.jes.su/s207987840001933-5-1/?sl=ru (accessed: 23.11.2019). (In Russ.).
3. Romanenko K. R. (2018). Ot kul'tury souchastiya k politike souchastiya [From culture of participation to participation policy]. Sotsiologiya vlasti [Sociology of Power], 3, vol. 30, pp. 210–217, available at: http://www.socofpower.ranepa.ru/files/docs/3_2018/11---.pdf (accessed: 23.11.2019). (In Russ.).
4. Pabliku «Perm' Aktivnaya» ispolnilos' sem' let [Public «Perm Active» is seven years old] (2018). Federal Press [Federal Press], available at: https://fedpress.ru/news/59/society/2129821 (accessed: 23.11.2019). (In Russ.).
5. Pustovalov A. V. (2018). Krupneyshiye permskiye informatsionno-kommunikativnyye gruppy «VKontakte»: struktura, funktsii, rol' v gorodskom prostranstve [The largest Perm information and communication groups «VKontakte»: structure, functions, role in urban space]. Znak: problemnoe pole mediaobrazovanija [Sign: Problematic Field of Media Education], 4 (30), pp. 236–241, available at: http://journals.csu.ru/index.php/znak/article/view/117 (accessed: 23.11.2019). (In Russ.).
6. Reklamnyye pakety «Permi Aktivnoy» [«Perm Active» Proposal Packages] (2019). Available at: https://vk.com/market-64395252 (accessed: 23.11.2019). (In Russ.).
7. Bowman S., Willis C. (2003). We Media: How Audiences are Shaping the Future of News and Information. The Media Center at the API, available at: http://www.hypergene.net/wemedia/weblog.php (accessed: 10.02.2019).
8. Civic_journalism: History (2019), in: Wikipedia. The Free Encyclopedia, available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Civic_journalism#History (accessed: 23.11.2019).
9. Engagement rate (2017). Popsters.ru, available at: https://popsters.ru/blog/post/55 (accessed: 23.11.2019).
10. Jenkins H. (2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education For the 21st Century (Part One), available at: http://henryjenkins.org/2006/10/confronting_the_challenges_of.html (accessed: 23.11.2019).
11. Participatory Culture (2019). Wikipedia. The Free Encyclopedia, available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Participatory_culture (accessed: 23.11.2019).
12. Perry D. K. (2003). Roots of Civic Journalism: Darwin, Dewey, and Mead. Lanham, MD: Rowman and Littlefield, 168 p.
13. Rheingold H. (2008). Using Participatory Media and Public Voice to Encourage Civic Engagement. Civic Life Online: Learning How Digital Media Can Engage Youth. Cambridge, MA: The MIT Press, pp. 97–118, available at: https://www.issuelab.org/resources/881/881.pdf (accessed: 23.11.2019).
14. Rosen J. (1999). What Are Journalists For? Yale University Press, 338 p.
2. Kasatkina A. K. (2017). «VKontakte» s istoriyey: istoricheskaya kul'tura souchastiya v gruppe «Retro Obninsk» [«VKontakte» with history: the historical culture of complicity in the «Retro Obninsk» group]. Istorya [History], vol. 8, issue 7 (61), available at: https://history.jes.su/s207987840001933-5-1/?sl=ru (accessed: 23.11.2019). (In Russ.).
3. Romanenko K. R. (2018). Ot kul'tury souchastiya k politike souchastiya [From culture of participation to participation policy]. Sotsiologiya vlasti [Sociology of Power], 3, vol. 30, pp. 210–217, available at: http://www.socofpower.ranepa.ru/files/docs/3_2018/11---.pdf (accessed: 23.11.2019). (In Russ.).
4. Pabliku «Perm' Aktivnaya» ispolnilos' sem' let [Public «Perm Active» is seven years old] (2018). Federal Press [Federal Press], available at: https://fedpress.ru/news/59/society/2129821 (accessed: 23.11.2019). (In Russ.).
5. Pustovalov A. V. (2018). Krupneyshiye permskiye informatsionno-kommunikativnyye gruppy «VKontakte»: struktura, funktsii, rol' v gorodskom prostranstve [The largest Perm information and communication groups «VKontakte»: structure, functions, role in urban space]. Znak: problemnoe pole mediaobrazovanija [Sign: Problematic Field of Media Education], 4 (30), pp. 236–241, available at: http://journals.csu.ru/index.php/znak/article/view/117 (accessed: 23.11.2019). (In Russ.).
6. Reklamnyye pakety «Permi Aktivnoy» [«Perm Active» Proposal Packages] (2019). Available at: https://vk.com/market-64395252 (accessed: 23.11.2019). (In Russ.).
7. Bowman S., Willis C. (2003). We Media: How Audiences are Shaping the Future of News and Information. The Media Center at the API, available at: http://www.hypergene.net/wemedia/weblog.php (accessed: 10.02.2019).
8. Civic_journalism: History (2019), in: Wikipedia. The Free Encyclopedia, available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Civic_journalism#History (accessed: 23.11.2019).
9. Engagement rate (2017). Popsters.ru, available at: https://popsters.ru/blog/post/55 (accessed: 23.11.2019).
10. Jenkins H. (2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education For the 21st Century (Part One), available at: http://henryjenkins.org/2006/10/confronting_the_challenges_of.html (accessed: 23.11.2019).
11. Participatory Culture (2019). Wikipedia. The Free Encyclopedia, available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Participatory_culture (accessed: 23.11.2019).
12. Perry D. K. (2003). Roots of Civic Journalism: Darwin, Dewey, and Mead. Lanham, MD: Rowman and Littlefield, 168 p.
13. Rheingold H. (2008). Using Participatory Media and Public Voice to Encourage Civic Engagement. Civic Life Online: Learning How Digital Media Can Engage Youth. Cambridge, MA: The MIT Press, pp. 97–118, available at: https://www.issuelab.org/resources/881/881.pdf (accessed: 23.11.2019).
14. Rosen J. (1999). What Are Journalists For? Yale University Press, 338 p.
Опубликована
2020-02-26
Как цитировать
PUSTOVALOV, Aleksey Vasilievich; SIDOROVA, Polina Ilinichna.
Группа «Пермь активная» как медиафеномен.
Знак: проблемное поле медиаобразования, [S.l.], n. 1 (35), p. 120–127, feb. 2020.
ISSN 2949-3641.
Доступно на: <https://journals.csu.ru/index.php/znak/article/view/225>. Дата доступа: 11 july 2025
Раздел
ПУБЛИЧНАЯ СФЕРА В АСПЕКТЕ МАССОВЫХ КОММУНИКАЦИЙ
Ключевые слова
Пермь, городское пространство, флешмоб, информационные группы, «ВКонтакте», «Пермь Активная», культура соучастия