LINGUOECOLOGICAL PROBLEMS OF THE MODERN EDUCATIONAL MEDIA DISCOURSE

  • Ольга Викторовна Сергеева Kuban State University

Abstract

This article is devoted to the study of linguoecological problems of modern educational media. The study material is presented by articles from Russian, British and American media of the beginning of the 21st century, selected by a continuous sample of lexical and phraseological units from the entire variety of educational media texts. The purpose of the work is realized using a set of methods: descriptive method, interpretive analysis, lexicalsemantic analysis, lexical-grammatical analysis, stylistic analysis, content analysis, elements of discursive analysis. The relevance of the studied problem is determined by the increasing interest in the anthropological approach in media communication, the importance of studying the roles of the teacher and student in the media educational space, the need to establish linguoecological norms, solve linguoecological problems in the educational media resource of Russia, the USA, and Great Britain. As a result of the analysis of educational media, the existence of five main problems was revealed: 1) destruction, fixing negative language means and negative emotions, 2) deecologization, reflecting a violation of the nature of communication, 3) deformation within the framework of communicative and personal/interpersonal processes, 4) degradation of the communicative personality and communication itself, 5) dehumanization in the social interaction of communicants. As the analysis of the actual material showed, the desire for creative communication in the educational media resource demonstrates the creative self-realization of communicants and generates negative communication, destructive discursive and social processes. It has been established that it is necessary to strengthen actions to ensure the linguistic security of the educational media space to achieve the quality, ethical conditioning, environmental friendliness of media in the field of educational activities in Russian, American and British linguocultures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Антонова Н. А. Гендерные различия в педагогическом общении // Вестник Саратовского госагроуниверситета им. Н. И. Вавилова. 2007. № 1 (3). С. 89-92
2. Желтухина М. Р. Тропологическая суггестивность массмедиального дискурса: о проблеме речевого воздействия тропов в языке СМИ : монография. М. : Ин-т языкознания РАН ; Волгоград: Изд-во ВФ МУПК, 2003. 656 с.
3. Желтухина М. Р., Гавриш А. Д. Эмоциогенность современных медиатекстов // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2018. № 4 (32). С. 120–125. doi: 10.29025/2079-6021-2018-4(32)-120-125.
4. Иванян Е. П. Лингвоэкология педагогической речи // Austrian Journal of Humanities and Social Sciences. 2016a. № 11-12. C. 48-56.
5. Иванян Е. Проблемы лингвоэкологии русской речи // Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Rossica. 2016b. № 12. C. 63–68.
6. Казанцева Е. А. Экология академического дискурса : монография. Уфа : РИЦ БашГУ, 2019. 258 с.
7. Карасик В. И. Характеристики педагогического дискурса // Языковая личность: аспекты лингвистики и лингводидактики. Волгоград : Перемена, 1999. С. 3–18.
8. Купина Н. А. Креативная стилистика. М. : Флинта, 2014. 184 с.
9. Сковородников А. П. Лингвоцинизмы // Выразительные средства русского языка и речевые ошибки и недочеты. М., 2005. С. 402–403.
10. Сковородников А. П. К становлению лингвоэкологической терминологии // Речевое общение : специализированный вестник. 2000. № 3 (11). С. 70–78.
11. Сковородников А. П. Экология русского языка : словарь лингвоэкологических терминов. М. : Флинта, 2017. 384 с.
12. Степанов Ю. С. В поисках прагматики (проблема субъекта) // Известия АН СССР. Сер. лит. и языка. 1981. № 4 (40). С. 325–332.
13. Трошина Н. Н. Экология языка : аналитический обзор. М. : РАН ИНИОН, 2020. 53 с.
14. Шаховский В. И. Креатемы как индикатор бесконечных потенций языкового развития // Экология языка и коммуникативная практика. 2014. № 2. С. 162–171.
15. Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций. М. : Гнозис, 2008. 416 с.
16. Шаховский В. И. Многоязычие стилей эмоционального медийного дискурса // Актуальные проблемы стилистики : ежегод. междунар. науч. журн. М. : МГУ им. М. В. Ломоносова, 2017. С. 78–88.
17. Шаховский В. И. Экологическая многоликость коммуникативных сред человека // Этнопсихолингвистика. 2019. № 2. С. 80–101.
18. Шаховский В. И. Экология языка и человека в меняющемся мире // Неофилология. 2020. № 6 (22). С. 217–225.
19. Boeva-Omelechko N., Zheltukhina M., Ryabko O., Matveeva G., Murugova E., Zyubina I. Unusual Antonymy: Inter-Part-Of-Speech Interaction in English Fictional Discourse // Space and Culture, India. 2018. № 6 (4). P. 12–121. doi: 10.20896/saci.v6i4.387.
20. Haugen E., Dil A. Sh. The ecology of language // The ecology of language: Essays by Einar Haugen. Stanford: Stanford univ. press, 1972. P. 325–339.
21. Prosen S., Vitulić H. S., Škraban O. P. Teachers’ emotional expression in the classroom // Hacettepe Egitim Dergisi. 2014. № 29. P. 226–237.
22. Tameryan T. Y., Zheltukhina M. R., Slyshkin G. G., Abakumova O. B., Volskaya N. N., Nikolaeva A. V. Metaphor in Political Media Discourse: Mental Political Leader Portrait // Online Journal of Communication and Media Technologies. 2018. № 8 (4). P. 377–384.
23. Zheltukhina M. R., Krasavsky N. A., Pavlov P. V., Ponomarenko E. B., Aleshchanova I. V. Political Facebook posts using ideological symbols for media image designing of Russia as enemy // International Journal of Environmental and Science Education. 2016. № 11 (18). P. 12005–120013. URL: https://www.researchgate. net/publication/312417996_Political_facebook_posts_using_ideological_symbols_for_media_image_designing_of_russia_as_enemy (дата обращения: 22.03.2023).
24. Zheltukhina M. R., Zinkovskaya A. V., Shershneva N. B., Katermina V. V. Dialogue as a constituent resourse for dramatic discourse: language, person and culture // International Journal of Environmental and Science Education. 2016. № 11 (15). P. 7408–7420. URL: https://www.researchgate.net/publication/309250383_Dialogue_as_a_constituent_resource_for_dramatic_discourse_Language_person_and_culture (дата обращения: 22.03.2023).
Published
2023-11-30
How to Cite
СЕРГЕЕВА, Ольга Викторовна. LINGUOECOLOGICAL PROBLEMS OF THE MODERN EDUCATIONAL MEDIA DISCOURSE. Bulletin of Chelyabinsk State University, [S.l.], n. 9(479), p. 70-82, nov. 2023. ISSN 2782-4829. Available at: <https://journals.csu.ru/index.php/BulletinCSU/article/view/2348>. Date accessed: 19 may 2024. doi: https://doi.org/10.47475/1994-2796-2023-479-9-70-82.

Keywords

linguoecology, mass media, educational media resource, destruction, deecologization, deformation, degradation, dehumanization