MOTIVATION LETTER FROM THE STANDPOINT OF THE POLYPARADIGM APPROACH

  • Елена Мухамедовна Хакимова South Ural State University (national research university)
  • Ольга Анатольевна Толстых South Ural State University (national research university)

Abstract

The article focuses on the study of motivation letter which is a personalized document created by an applicant for a competitive position in business and academic environment. The aim of the article is to present a comprehensive interpretation of motivational writing at the intersection of different research concepts and communicative practices. The empirical base was made up of motivation letters prepared by American, British and Russian applicants for admission to various educational programs, as well as recommendations offered by universities on how to compose such texts. The main research method was a polyparadigm approach including discursive, linguocultural, narratological, genre, linguistic and stylistic aspects. The results of the study demonstrate that the motivation letter is an imperative and initial speech genre, with a hierarchical — from bottom to top — vector of relations between the author and the addressee. The content of the message reflects the development of professional and personal qualities of the applicant in a retrospective-perspective manner, whereas the form is determined by a set of structural elements (greeting, exposition, main part, conclusion). The article considers the peculiarities of lexical nominations and grammatical constructions used to express the meanings which are significant for the participants of communication. It proves that the techniques of storytelling and the use of functional-stylistic means lead to the hybridization of motivational writing as a result of interaction of academic, colloquial, administrative and artistic discourses. Particular attention is paid to the identification and description of the implementation of communicative canons, genre-stylistic norms, language standards in the Russian and Western linguocultures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Аникеева Т. Р., Соломатина Г. Ю. Cторителлинг как эффективная техника написания нарративного эссе // Иностранные языки и современные тенденции в иноязычном образовании : материалы V Юбилейной междунар. науч.-практ. конф. (22 апреля 2021 г., Воронеж) ; отв. ред. С. Ю. Капкова. Воронеж : Воронеж. гос. пед. ун-т, 2021. C. 421–425.
2. Багров Ю. Д. О некоторых трудностях освоения жанра мотивационного письма при изучении французского языка // Actual problems of theory and practice of philological researches: materials of the IV International scientific conference on March 25–26, 2014. Prague : Vědecko vydavatelské centrum «Sociosféra‑CZ», 2014. P.204−205.
3. Бессмельцева Е. С., Нейман Ю. Е. Методика обучения студентов, обучающихся по профилю «менеджмент», написанию мотивационного письма на немецком языке // Научное обозрение. 2019. № 3. C. 15–19.
4. Блинкина-Мельник М. М. Рекламный текст: Задачник для копирайтеров. М. : ОГИ, 2004. 200 c.
5. Карасик В. И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс : сб. науч. тр. Волгоград : Перемена, 2000. С. 5–20.
6. Кубракова Н. А. Мотивационное письмо как жанр академического дискурса (на материале английского языка) // Жанры речи. 2019. № 2 (22). С. 119–125. doi: https: //doi.org/10.18500/2311-0740-2019-2-22-119-125.
7. Кубракова Н. А. Формы обучения академическому письму на английском языке (мастер-класс по написанию мотивационного письма) // Организация самостоятельной работы студентов по иностранным языкам. 2020. № 3. С. 96–101.
8. Лихачева Л. С. Проблема полипарадигмальности в методологии социального познания // Толерантность в контексте многоукладности российской культуры : тезисы Междунар. науч. конф. Екатеринбург, 2001. С. 27–29.
9. Норейко Л. Н., Некрасова Л. Н. Об искусстве деловой переписки: мотивационное письмо // Профессорский журнал. Серия «Русский язык и литература». 2022. № 4. С. 18–22.
10. Смирнова Н. В. Академическая грамотность и письмо в вузе: от теории к практике // Высшее образование в России. 2015. № 6. C. 58‒64.
11. Сорокина С. Г. Влияние лингвопрагматических особенностей мотивационного письма на подходы к его написанию // Педагогический дискурс в современной научной парадигме и образовательной практике : материалы III Всерос. конф. М., 2023. C. 366‒372.
12. Шмелева Т. В. Модель речевого жанра // Жанры речи. 1997. № 1. C. 88–98.
13. Fügert N., Richter U. A Bewerbungstraining. Handreichungen für Kursleitende. Stuttgart : Ernst Klett Sprache, 2013. 35 p.
14. Li Y., Deng L. I am what I have written: a case study of identity construction in and through personal statement writing. Journal of English for Academic Purposes. 2019. Vol. 37. P. 70–87.
15. Pollock T. G. How to Use Storytelling in Your Academic Writing: Techniques for Engaging Readers and Successfully Navigating the Writing and Publishing Processes (How To Guides). Northampton : Edward Elgar Publishing, 2021. 200 p.
16. Samraj B., Monk L. The statement of purpose in graduate program applications: Genre structure and disciplinary variation. English for Specific Purposes. 2008. Vol. 27, no. 3. P. 193–211.
Published
2023-12-04
How to Cite
ХАКИМОВА, Елена Мухамедовна; ТОЛСТЫХ, Ольга Анатольевна. MOTIVATION LETTER FROM THE STANDPOINT OF THE POLYPARADIGM APPROACH. Bulletin of Chelyabinsk State University, [S.l.], n. 9(479), p. 83-94, dec. 2023. ISSN 2782-4829. Available at: <https://journals.csu.ru/index.php/BulletinCSU/article/view/2352>. Date accessed: 19 may 2024. doi: https://doi.org/10.47475/1994-2796-2023-479-9-83-94.

Keywords

motivational writing, academic discourse, polyparadigm approach, discourse analysis, linguocultural analysis, narratological analysis, genre analysis, linguistic and stylistic analysis, intercultural communication