SPEECH STEREOTYPES IN DIALOGIC COMMUNICATION

  • Татьяна Александровна Воронцова Chelyabinsk State University

Abstract

The functioning of speech stereotypes in dialogue communication is viewed in the article. Pragmatic potential of speech stereotypes in the dialogue is defined by such parameters as the ability to perform the function of independent line in the dialogue, i. e. to represent a completed statement that has a structure of a complete sentence; pragmatic universality as the ability to be used in various communicative situations; axiomatic meaningfulness for addresser and addressee; relative formal stability. Three types of stereotypes meet these parameters: 1) general places; 2) tautological units; 3) banal citations. The given speech stereotypes are used in the dialogue as reaction lines, and depending on the type of communicative interaction they can solve different communicative tasks realizing corresponding intentions of the addresser: in non-conflict communication it is a signal to change the referent and to avoid communicative conflict, in aggressive speech behavior it is the capture method of communicative initiative in order to displace the addressee from communicative space

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Буторина Е. П. Вновь о соотношении терминов стереотип — клише — штамп — норма — языковой
стандарт и др. в описании речевой коммуникации // Речевая коммуникация на современном этапе: социальные, научно-теоретические и дидактические проблемы: материалы междунар. науч.-метод.конф.:
в 2 ч. Ч. 1. М., 2006. С. 72—76.
2. Водоватова Т. Е. Социолингвистическое исследование функционирования штампов и клише в речевом общении // Вестник Самарского муниципального института управления. 2016. № 4. С. 121—128
3. Жеребило Т. В. Словарь лингвистических терминов. Назрань: Пилигрим, 2010. 486 с.
4. Карасик В. И. Банализация как манипулятивное действие в медиадискурсе // Медиалингвистика: сб.
ст. IV Междунар. науч.-практ. семинара (С.‑Петербург, 23—24 апр. 2015 г.). СПб.: СПбГУ, 2015. С. 30—33.
5. Клюев Е. В. Речевая коммуникация: учеб. пособие. М.: Рипол Классик, 2002. 320 с.
6. Кустова Г. И. Псевдовопросы в псевдодиалоге // Логический анализ языка. Моно-, диа-, полилог
в разных языках и культурах / под ред. Н. Д. Арутюновой. М.: Индрик, 2010. С. 208—214.
7. Кутькова А. В. Проблема речевого стереотипа: функциональный аспект // Древняя и Новая Романия.
2015. Т. 15, № 1. С. 141—151.
8. Кутькова А. В. К вопросу о языковом статусе речевых стереотипов // Вопросы иберороманистики.
2011. № 11. С. 86—97.
9. Матвеева Т. В. Полный словарь лингвистических терминов. Ростов н/Д: Феникс, 2010. 562 с.
10. Прожилов А. В. К вопросу о стереотипах в лингвистике // Вестник Хакасского государственного
университета им. Н. Ф. Катанова: политематич. науч. журн. 2013. Вып. 6. С. 78—82.
11. Разумкова А. В. Стереотип в языковом сознании: Психолингвистический аспект // Вестник РУДН.
Сер.: Вопросы образования: языки и специальность. 2017. Т. 14, № 2. С. 260—266.
12. Сорокина Н. В. Стереотип, клише и штамп: проблема соотношения понятий в лингвообразовательном контексте // Профессиональное лингвообразование: материалы Шестой междунар. науч.-практ.
конф. (1—15 июля). Н. Новгород: Нижегород. ин-т упр., 2012. С. 254—259.
13. Стилистический энциклопедический словарь русского языка / под ред. М. Н. Кожиной. М.: Флинта:
Наука, 2003. 696 с.
14. Третьякова Т. П. О лингвистической интерпретации современных стереотипов // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2015. Т. 7, № 1. С. 201—208.
15. Щекотихина И. Н. Стереотип: аспекты и перспективы исследования // Вестник Ленинградского
государственного университета им. А. С. Пушкина. 2008. Т. 1, № 5. С. 69—80.
16. Эффективное речевое общение (базовые компетенции). Словарь-справочник / под ред. А. П. Сковородникова. Красноярск: Сиб. федер. ун-т, 2014. 852 с.
Published
2022-05-08
How to Cite
ВОРОНЦОВА, Татьяна Александровна. SPEECH STEREOTYPES IN DIALOGIC COMMUNICATION. Bulletin of Chelyabinsk State University, [S.l.], n. 3(461), p. 51-56, may 2022. ISSN 2782-4829. Available at: <https://journals.csu.ru/index.php/BulletinCSU/article/view/1109>. Date accessed: 19 may 2024. doi: https://doi.org/10.47475/1994-2796-2022-10307.

Keywords

speech stereotype, dialogue communication, addresser, addressee, intention

Most read articles by the same author(s)