THE DISCOURSE OF VIDEO GAMES: ON THE QUESTION OF TERMINOLOGY

  • Александр Анатольевич Селютин Chelyabinsk State University

Abstract

The article is devoted to the topical issue of videogame discourse. The author studies the range of terms used in the contemporary scientific Western and Russian works describing the speech aspects of videogaming. The article determines four basic notions for description: slang, discourse, text and communication which enhance a certain area of videogaming speech study. It is outlined that the most appropriate term for describing of what is happening with videogame speech is discourse of videogames which is understood as a complex multi-aspect polyvector phenomenon functioning within videogames and relevant near-game space, liable to hybridization with other types of discourse The author draws the conclusion that institutionally the discourse of videogames came to being and needs thorough investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ensslin A. Discourse of Games // The International Encyclopedia of Language and Social Interaction. Ch. Discourse of Games / ed. by K. Tracy, C. Ilie, T. Sandel. 2015. № 05. P. 406—411. Wiley. ISBN:
9781118611463.
2. Аханова М. Г. Игровой сленг как новая форма коммуникации // Актуальные направления научных
исследований: от теории к практике. 2016. № 2-2 (8). С. 81—85.
3. Богданова К. В. Англоязычный дискурс ролевых видеоигр: интертекстуальный аспект // Rhema. Рема.
2017. № 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/angloyazychnyy-diskurs-rolevyh-videoigr-intertekstualnyyaspekt (дата обращения 17.01.2022).
4. Вдовиченко С. С. Фреймовый анализ речевых актов в англоязычном дискурсе видеоигр (на материале видеоигры Dota 2) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 8. С. 27—31.
5. Водоватова Т. Е., Кинчаров В. А. Видеоигра: текстовая природа, особенности семиотики. URL:
https://www.imi-samara.ru/wp-content/uploads/2019/11/Водоватова_113_117.pdf (дата обращения 19.01.2022).
6. Горшков П. А. Сленг хакеров и геймеров в Интернете: автореф. дис. … канд. филол. наук: 10.02.19.
М., 2017. 21 с.
7. Енбаева Л. В., Ханжин Ю. С. Специфика англоязычного дискурса компьютерной игры на примере
League of Legends // Проблемы романо-германской филологии, педагогики и методики преподавания
иностранных языков. 2017. № 13. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/spetsifika-angloyazychnogo-diskursakompyuternoy-igry-na-primere-league-of-legends (дата обращения 18.01.2022).
8. Жабина Л. В. К вопросу об игровом сленге // Университетские чтения 2014: материалы науч.-
метод. чт. ИГЛУ. Ч. V. 2014. URL: https://pgu.ru/upload/iblock/6e7/uch_2014_v_35.pdf (дата обращения
17.02.2022).
9. Жешко Е. И. Функции компьютерных игр как средства массовой коммуникации // Молодой ученый.
2019. № 26. С. 267—268.
10. Зарипов А. Р. Лексический аспект киберспортивного дискурса // Филологические науки. Вопросы
теории и практики. 2016. № 2-1 (56). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/leksicheskiy-aspekt-kibersportivnogodiskursa (дата обращения 20.01.2022).
11. Зияитдинов А. М. Сленг геймеров // Актуальные вопросы филологической науки XXI века: сб.
ст. по материалам III Всерос. науч. конф. молодых ученых с междунар. участием (8 февр. 2013 г.). Ч. 1.
Екатеринбург: УрФУ, 2013. С. 77—82.
12. Комаров В. А. Игровой сленг в современном русском языке // Вестник Курганского государственного университета. 2019. № 1 (52). С. 88—90.
13. Кондрашов П. Е. Компьютерный дискурс: социолингвистический аспект: дис. ... канд. филол.
наук. Краснодар, 2004. 189 с.
14. Мастеров Д. В., Юрьева Е. В. Роль игрового сленга в международной коммуникации. URL: http://conf.
sfu-kras.ru/sites/mn2013/thesis/s082/s082-026.pdf (дата обращения 18.01.2022).
15. Меркулова Л. В. Сленг геймеров как универсальное средство межкультурной коммуникации // Проблемы современного педагогического образования. 2015. № 47-1. С. 164—167.
16. Новикова А. П. Специфика сленга субкультуры геймеров // СМАЛЬТА. 2014. № 6. С. 40—42.
17. Осекин С. О. Компьютерная игра как способ коммуникации // Культура и цивилизация. 2015. № 6.
С. 139—147.
18. Усманова П. С. Языковые особенности образования лексики игроков компьютерных игр в киберпространстве // Молодой ученый. 2020. № 22 (312). С. 634—636. URL: https://moluch.ru/archive/312/71015/
(дата обращения 13.01.2022).
19. Фраска Г. Людологи тоже любят истории. URL: https://gamestudies.ru/translations/frasca-love-storiestoo/ (дата обращения 21.01.2022).
20. Харлашкин М. Н. Особенности дискурса видеоигр // Вестник Московского государственного областного университета. Сер.: Лингвистика. 2016. № 1. С. 92—98.
21. Хосиев В. Т., Мымрина Д. Ф. Видеоигра как жанр компьютерного дискурса (на материале серии
игр The lord of the rings) // Коммуникативные аспекты языка и культуры: сб. материалов XV Междунар.
науч.-практ. конф. студентов и молодых ученых, Томск, 19—21 мая 2015 г.: в 3 ч. Ч. 2. Томск: Издво ТПУ,
2015. С. 157—164.
22. Щербина В. Е. Язык геймеров как компонента молодежного сленга // Филологические науки.
Вопросы теории и практики. 2018. № 3-2 (81). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/yazyk-geymerov-kakkomponenta-molodezhnogo-slenga (дата обращения 16.01.2022).
Published
2022-05-09
How to Cite
СЕЛЮТИН, Александр Анатольевич. THE DISCOURSE OF VIDEO GAMES: ON THE QUESTION OF TERMINOLOGY. Bulletin of Chelyabinsk State University, [S.l.], n. 3(461), p. 138-144, may 2022. ISSN 2782-4829. Available at: <https://journals.csu.ru/index.php/BulletinCSU/article/view/1120>. Date accessed: 19 may 2024. doi: https://doi.org/10.47475/1994-2796-2022-10318.

Keywords

discourse, text, communication, slang, videogame