A METHOD OF DISCUSSING ISSUES IN THE ORGANIZATION OF AN EDUCATIONAL CONCEPT ON LOGIC AND CRITICAL THINKING

Abstract

The problem of finding ways and means of forming critical thinking in the modern educational space is considered through the prism of the teaching experience of the course “Logic and critical thinking”. The purpose of the article is to analyze the practice of introducing the discussion method or the “Socratic” method into the educational concept of critical thinking. The difference between the “Socratic” and the “Platonic” method of teaching is shown. The article substantiates the appeal to the “Socratic” method as a necessary resource in the organization of reflexive education, training as research aimed at acquiring skills of independence in thinking. The program setting of the course is investigated, which consists in teaching students the theories, approaches, and methodology developed in logic as tools for critical reflection. The technology of organizing the seminar, which is based on the method of discussing issues, is understood through addressing the problem of ambiguity of concepts. It is concluded that the “Socratic” method turns the project participants into a community of researchers and contributes to the effective development of knowledge, the development of critical and creative thinking skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Березина Е. М., Ветошкина Ю. В., Игнатова Е. С. Технологии развития критического мышления и письма на примере метода «сократического диалога» // Культура и цивилизация. 2018. Т. 8, № 5A. С. 56—65.
2. Богдан С. С., Лашкова Л. Л., Лукиянчина Е. В. Формирование критического мышления на основе универсальных когнитивных установок, стратегий и инструментов // Science for Education Today. 2019. Т. 9, № 2. С. 37—51.
3. Грифцова И. Н., Сорина Г. В. Критическое мышление против псевдонауки // Человек. 2022. Т. 33, № 1. С. 7—30.
4. Губайдуллина М. С., Черных О. П. Сократический метод и его использование в организации сократических семинаров // Манускрипт. 2018. № 10 (96). С. 77—81.
5. Жаворонков А. Г. Философ и государство: Ханна Арендт о философии Сократа // Социологическое обозрение. 2017. Т. 16, № 3. С. 303—318.
6. Жилина В. А. Критическая рефлексия как ключевая составляющая современного образования // Вопросы философии. 2018. № 6. С. 59—65.
7. Иванова О. Э., Гнатышина Е. А. Сократический диалог как метод управления проблемами // Философская мысль. 2018. № 4. С. 59—65.
8. Ивин А. А. Искусство мыслить правильно. М. : Проспект, 2019. 302 с.
9. Липман М. Рефлексивная модель практики образования // Н. С. Юлина. Философия для детей. М. : «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2005. С. 246—274.
10. Суханова Н. П. Трансформация субъекта образования: экспансия концепта заботы о себе // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2021. № 59. С. 112—120.
11. Шишлова Е. Э. Обновление содержания высшего образования в контексте современных социокультурных трендов // Высшее образование в России. 2021. Т. 30, № 6. С. 70—79.
Published
2022-08-02
How to Cite
СУХАНОВА, Наталья Петровна. A METHOD OF DISCUSSING ISSUES IN THE ORGANIZATION OF AN EDUCATIONAL CONCEPT ON LOGIC AND CRITICAL THINKING. Bulletin of Chelyabinsk State University, [S.l.], n. 5(439), p. 73-78, aug. 2022. ISSN 2782-4829. Available at: <https://journals.csu.ru/index.php/BulletinCSU/article/view/1460>. Date accessed: 19 may 2024. doi: https://doi.org/10.47475/1994-2796-2022-10510.

Keywords

critical thinking
education
logic
Socratic method
Platonic method
dialogue
ambiguity of concepts