ASSESSMENT OF CONSUMER BUDGETS OF THE WORKING POPULATION OF THE REGION

  • Ольга Васильевна Артемова Chelyabinsk Branch of Institute of Economics, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences
  • Ирина Юрьевна Нестеренко Ural Socio-Economic Institute (branch) of the Academy of Labor and Social Relations

Abstract

Differentiation of the population in terms of income and well-being leads to social polarization of society, inequality and the stay of a part of the population in the category of poverty. Social policy (federal, regional levels) is designed to ensure a decent standard of living for the population, regardless of which region of the country they live in. For this, such regulatory instruments as the minimum wage, the living wage, and the system of consumer budgets are used. The authors of the article, using the named tools within the framework of the ongoing study, set the goal: to assess the consumer budgets of the working population (subsistence minimum budget; socially acceptable consumer budget) and test this technique in relation to the working population of the Chelyabinsk region. As a result of the study and calculation of the subsistence minimum budget, it was revealed that it exceeds the minimum consumer budget, while ensuring a simple reproduction of the labor force. It is substantiated that the subsistence minimum budget shows the poverty line of the population, below which the full development of a person and the population is impossible. The calculation of the value of the socially acceptable consumer budget showed the possibility of expanding the reproduction of the labor force and ensuring prosperity to meet material needs and develop people. The results obtained by the authors can be used as a rationale for making decisions on the wages of the working population of the region, the level of prices and tariff s, benefits and subsidies to the poorest segments of the population. Taking into account the results obtained will make it possible to activate the mechanism for coordinating positions on this issue within the framework of partnership between state authorities (including regional ones), employers and trade unions representing the interests of workers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Абдулова С. Ю. Вопросы определения потребительской корзины для регионов Российской Федерации в части непродовольственных товаров и услуг (на примере Астраханской области) // Отраслевая и региональная экономика: проблемы и механизмы управления // Вестник Астраханского государственного технического университета. Сер.: Экономика. 2020. № 3. С. 59—70.
2. Антропов В. В. Минимальный потребительский бюджет как инструмент государственной социальной политики за рубежом // Экономика. Налоги. Право. 2016. № 6. С. 85—95.
3. Бобков В. Н. Методологический подход Всероссийского центра уровня жизни к изучению и оценке качества и уровня жизни населения // Вестник Воронежского государственного университета. Сер.: Экономика и управление. 2009. № 2. С. 26—36.
4. Социально приемлемая потребительская корзина / В. Н. Бобков, Е. В. Одинцова, А. А. Гулюгина, А. М. Сафронова // Уровень жизни населения регионов России. 2019. № 2 (212). С. 8—26.
5. Бобков В. Н. Социальные стандарты оплаты труда и формирование инновационного общества // Уровень жизни населения регионов России. 2009. № 10—11. С. 4—6.
6. Бобков В. Н., Одинцова Е. В., Гулюгина А. А. Потребительская корзина как основа государственных гарантий минимальных денежных доходов российских граждан (часть вторая) // Народонаселение. 2020. Т. 23, № 4. С. 4—18.
7. Комар О. Н. Методологические проблемы расчета прожиточного минимума // Вестник Калининградского филиала Санкт-Петербургского университета МВД России. 2014. № 4 (38). С. 130—133.
8. Литвинов В. А. Прожиточный минимум в системе потребительских бюджетов // Уровень жизни населения регионов России. 2007. № 7.
9. Мигранова Л. А., Попова Р. И. Влияние МРОТ на уровень и дифференциацию заработной платы в 2019 г. // Уровень жизни населения регионов России. 2019. № 4 (214). С. 21—35.
10. Мигранова Л. А. Прожиточный минимум 2013 года — «новая» методика, старые пробле- мы // Народонаселение. 2013. № 1. С. 42—51.
11. Оценка стоимости минимального (восстановительного) потребительского бюджета для работников, занятых легким и тяжелым физическим трудом, в Ханты-Мансийском автономном округе — Югре. М.: Нефтегазстройпрофсоюз России, 2017.
12. Ржаницына Л. С. Стандарт экономической устойчивости семьи с детьми — новый ориентир политики доходов // Народонаселение. 2019. Т. 22, № 1. С. 121—129.
13. Рогожникова Ю. С. Формирование уровня заработной платы в рамках концепции достойного труда // Вестник евразийской науки. 2014. № 3 (22).
14. Садков В. Г., Старикова Л. И., Новиков Е. В. О формировании стратегий развития регионов и повышения эффективности института социального партнерства на основе регулярных расчетов потребительских бюджетов // Региональная экономика: теория и практика. 2011. № 31 (214). С. 2—14.
15. Терентьева О. Н. Актуальные вопросы наполнения потребительской корзины среднестатистического россиянина // Национальные интересы: приоритеты и безопасность. 2018. Т. 14, № 12. С. 2231—2243.
16. Широкова Л. Н., Сковпень В. А., Мосина Л. Л. Вопросы оплаты труда работников в Генеральном соглашении на 2018—2020 годы (на примере бюджетного сектора экономики) // ИнноЦентр. 2018. № 4(21). С. 84—95.
Published
2022-12-20
How to Cite
АРТЕМОВА, Ольга Васильевна; НЕСТЕРЕНКО, Ирина Юрьевна. ASSESSMENT OF CONSUMER BUDGETS OF THE WORKING POPULATION OF THE REGION. Bulletin of Chelyabinsk State University, [S.l.], n. 11(469), p. 28-39, dec. 2022. ISSN 2782-4829. Available at: <https://journals.csu.ru/index.php/BulletinCSU/article/view/1809>. Date accessed: 19 may 2024. doi: https://doi.org/10.47475/1994-2796-2022-11104.

Keywords

consumer budgets, living wage, minimum wage, consumer basket, methods for estimating consumer budgets, living wage budget, socially acceptable consumer budget

Most read articles by the same author(s)