DRIVERS OF THE DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF FIRM STRATEGIES IN 2022

Abstract

The paper presents an overview of the drivers for the development and implementation of business entity strategies that are relevant for 2022. This year, on the one hand, was supposed to be the year of the exit from the pandemic, but it will go down in history in a different way. It became the year of qualitative changes in the world order, the renewal of economic ties, and new forms of economic interaction. The purpose of the paper is to highlight the factors that are relevant in 2022 in the development and implementation of fi rm strategies. Particular attention is paid to sanctions as an instrument of economic policy penetrating all levels of the economy, the ESG agenda of modern companies, digitalization, the cancel culture in relation to fi rms, new channels for product promotion, Vision Zero and the culture of participation. We provide the necessity of critical analysis and consideration of the selected factors in the work of enterprises in different countries, as well as the need to use them in the development of strategies for economic entities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Mintzberg H., Waters J. A. Of Strategies, Deliberate and Emergent // Strategic Management Journal. 1985. № 6 (3). Р. 257–272. URL: https://doi.org/10.1002/smj.4250060306.
2. Miles R., Snow C. Organizational strategy, structure and process. New York : McGraw-Hill, 1978.
3. Reeves M., Love C., Tillmanns P. Your Strategy Needs a Strategy // Harvard Business Review. 2012.
4. Клейнер Г. Б. Стратегия предприятия. М. : Дело, 2008.
5. Гурков И. Б. Стратегия корпорации. М. : Дело, 2006. 316 с.
6. Николаева Е. В., Плетнёв Д. А., Козлова Е. В. Идентификация стратегий российских корпораций: маркеры и результаты // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Экономические науки. 2021. Т. 14, № 3. С. 73–85.
7. Николаева Е. В. Пространство стратегий предприятия // Вестник Челябинского государственного университета. 2021. № 3 (449). С. 46–53.
8. Плетнёв Д. А., Николаева Е. В., Козлова Е. В. Типология официальных стратегий крупных российских корпораций // Устойчивое развитие цифровой экономики и кластерных структур: теория и практика : монография. СПб. : С.-Петерб. политех. ун-т Петра Великого, 2020. С. 300–321.
9. Saldanha N., Mulye R., Rahman K. Cancel culture and the consumer: A strategic marketing perspective // Journal of Strategic Marketing. 2022. URL: https://doi.org/10.1080/0965254X.2022.2040577
10. Leimstoll U., Wölfl e R. Direct to Consumer (D2C) E-Commerce: Goals and Strategies of Brand Manufacturers // New Trends in Business Information Systems and Technology. Studies in Systems, Decision and Control. 2021. Volю 294. Springer, Cham. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-48332-6_16
11. Миловидов С. В. Партисипаторные возможности трансмедийного повествования // Обсерватория культуры. 2015. № 4. С. 40–45.
12. Удалых С. К. Креативное развитие российского бизнеса на основе внедрения ESG-тематики // Креативные стратегии и креативные индустрии в экономическом, социальном и культурном пространствах региона: материалы Третьей региональной научно-практической конференции, Иркутск, 19 мая 2021 года. Иркутск : Репроцентр А1, 2021. С. 48–56.
13. Стоцкая Д. Р., Муратов Р. Р. ESG-инвестирование и как оно набирает популярность // Наука через призму времени. 2020. № 12 (45). С. 69–72.
14. Ефимова О. В., Волков М. А., Королева Д. А. Анализ влияния принципов ESG на доходность активов: эмпирическое исследование // Финансы: теория и практика. 2021. Т. 25, № 4. С. 82–97.
15. Галазова С. С. Влияние ESG-факторов на устойчивое развитие компаний и финансовую результативность корпоративного сектора // Вестник Ростовского государственного экономического университета (РИНХ). 2018. № 4 (64). С. 81–86.
16. Галкина Е. Е., Дайнов М. И., Ханецкий А. С., Сорокин А. Е. Пути снижения производственных рисков на предприятиях авиакосмического комплекса // Качество и жизнь. 2018. № 4 (20). С. 22–27.
17. Комиссарова В. Ю., Матюшева Н. В. Совершенствование условий труда работников производства с помощью концепции «vision zero», или «Нулевой травматизм» // Вестник Студенческого научного общества. 2019. Т. 10, № 2. С. 123–125.
18. Донцов С. А., Дроздова Л. Ф. Оценка и внедрение культуры безопасности нулевого травматизма на машиностроительных предприятиях // Вестник Ростовского государственного университета путей сообщения. 2019. № 1 (73). С. 14–20.
19. Минаева И. А., Газизов В. Р. Формирование эффективной культуры безопасности как направление совершенствования системы охраны труда на предприятиях нефтегазовой отрасли // Безопасность труда в промышленности. 2018. № 8. С. 48–52.
20. Акмаева Р. И., Бабкин А. В., Епифанова Н. Ш. О стратегиях восстановления российских организаций после COVID-19 // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. 2020. Т. 13, № 3. С. 115–128. URL: https://doi.org/10.18721/JE.13309
21. Горшкова Л. А., Сандуляк С. Б. Комплексная система детерминант стратегии развития и оценки устойчивости бизнеса // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. 2020. Т. 13, № 4. С. 109–122. URL: https://doi.org/10.18721/JE.13409.
Published
2022-10-18
How to Cite
ПЛЕТНЁВ, Дмитрий Александрович et al. DRIVERS OF THE DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF FIRM STRATEGIES IN 2022. Bulletin of Chelyabinsk State University, [S.l.], n. 4(462), p. 90-101, oct. 2022. ISSN 2782-4829. Available at: <https://journals.csu.ru/index.php/BulletinCSU/article/view/1653>. Date accessed: 19 may 2024. doi: https://doi.org/10.47475/1994-2796-2022-10409.

Keywords

fi rm strategy, Russia, ESG, sanctions, human capital, vision Zero

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>