The practice of creating a tiered system of media education: the experience of the Department of journalism, advertising and public relations of the Derzhavin university

Abstract




The article presents the results of the analysis of the level system of media education in terms of the effectiveness of an integrated approach. The authors studied the media education projects of the Department of Journalism, Advertising and Public Relations of the Derzhavin Tambov State University, implemented at the levels of “media literacy”, “media competence” and “media creativity”. The development and implementation of media education programs at the department is carried out by the scientific and practical laboratory of new media (headed by PhD, Professor E.A. Zvereva) and the scientific and educational center for media education (headed by PhD, Associate Professor S.A. Serova). The purpose of this work is to characterize the level system of media education in terms of the effectiveness of the content-functional content of educational programs implemented by the department. The following methods were used in the research: monitoring of educational programs at different levels of mass and special media education; structural and functional analysis of the programs of the level system of media education; comparative analysis of ongoing programs in terms of differentiation of competencies necessary for conscious media consumption, for orientation in the media space and for media production. The factors contributing to the effectiveness of programs are considered: understanding the target audience and its needs for tools, the use of activity approaches, involvement in project practice. The experience of the Department of Journalism, Advertising and Public Relations in the implementation of media education projects through grant activities is presented: the project “Media tools for the socialization of youth: interactive co-authorship, multi-formatness and game implementation” (RFFI and EISI); the project “Center for flexible competencies in the media sphere” and the project “Forum of media volunteers “Live with Meaning”” (Federal Agency for Youth Affairs “Rosmolodezh”). The authors note the social significance of media education as a necessary component of this direction. At the end of the article, the authors come to the conclusion that the system of media education activities built at the department makes it possible to effectively form the skills of mastering the information and communication spaces that are in demand by the addressees.




Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Екатерина Анатольевна Зверева, Derzhavin Tambov State University, Tambov, Russia

PhD, Professor of the Department of Journalism, Advertising and Public Relations, Faculty of Philology and Journalism

Светлана Александровна Серова, Derzhavin Tambov State University, Tambov, Russia

PhD, Associate Professor, Head of Department of Journalism, Advertising and Public Relations, Faculty of Philology and Journalism

References

Баканов Р. П. Педагогические приемы, направленные на эффективное освоение студентами дисциплины «Выпуск учебного медиапроекта» (опыт Казанского университета) // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2017. No 4 (26). С. 34-45.
Видная О. Е., Зверева Е. А. Эффективность работы многоуровневой системы медиаобразования: опыт вуза // MEDIAОбразование: векторы интеграции в цифровое пространство: мат-лы IV Международной научной конференции. Челябинск : Изд-во «Челябинский государственный университет», 2019. C. 303-313.
Добош Е. Г. Практико-ориентированный подход в медиаобразовании учащихся школ как фактор профессиональной ориентации // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2017. No 4 (26). С. 76-82.
Дорощук Е. С. Медиаграмотность будущего журналиста в системе профессиональной компетентности работника медиасферы // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2017. No 4 (26). С. 83-87.
Жилавская И. В. Медиаобразование молодежной аудитории. Томск : ТИИТ, 2009. 322 с.
Жилавская И. В. Медиаобразование молодежи : монография. Москва : МГПУ, 2018. 214 с.
Жилавская И. В. Медийно-информационная грамотность и медиаобразование граждан // Международные отношения и общество. 2019. No 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mediyno-informatsionnaya-gramotnost-i-mediaobrazovanie-grazhdan (дата обращения: 25.06.2023).
Зверева Е. А., Серова С. А. Опыт реализации образовательного проекта «Центр гибких компетенций в медиасфере» // Коммуникации в условиях цифровой трансформации : сборник материалов VI Международной научно-практической конференции. Санкт-Петербург, 29–30 ноября 2022 г. / под ред. проф. А.Д. Кривоносова. СПб. : Изд-во СПбГЭУ, 2022. С. 279-282.
Кириллова Н. Б. Медиаобразование как фактор социализации личности // Многогранность человеческого капитала: культурные и социальные основания. Москва : Согласие, 2019. С. 173-191.
Кот Т. А. Основные термины, теории, ключевые концепции, направления медиаобразования // Современная медиадидактика: направления, проблемы, поиски : монография. Ялта : Гуманитарно-педагогическая академия (филиал) Федерального государственного образовательного учреждения высшего образования «Крымский федеральный университет имени В. И. Вернадского», 2020. С. 59-64.
Лазутина Г. В. К вопросу о тенденциях развития медиаобразования в России // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2017. No 4 (26). С. 150-155.
Павлушкина Н. А. Медиатворчество в современной прессе: влияние аудиторного фактора // Журналист. Социальные коммуникации. 2014. No 3 (15). С. 27-41.
Прохоров А. В. Уровневая модель медиауниверсума современного университета. Тамбов : Издательский дом «Державинский», 2021. 244 с.
Серова С. А., Зверева Е. А., Семишова Е. П. Конкурсы школьных СМИ как направление медиаобразовательной деятельности // Коммуникация в современном мире: Материалы Международной научно-практической конференции исследователей и преподавателей журналистики, рекламы и связей с общественностью, Воронеж, 20–21 мая 2022 года. Том Часть II. Воронеж : Воронежский государственный университет, 2022. С. 164-166.
Федоров А. В. Медиаобразование и медиаграмотность. Таганрог : Изд-во Кучма, 2004. 340 с.
Федоров А. В. Медиаобразование: история и теория. Москва : МОО «Информация для всех», 2015. 450 с.
Хлызова Н. Ю. Медиаобразование и медиакомпетентность в эпоху информационного общества // Вестник Томского государственного университета. 2011. No 342. С. 188-191.
Челышева И. В. Методика и технология медиаобразования в школе и вузе. Москва : Директ–Медиа, 2013. 544 с.

References
Bakanov, R.P. (2017). Pedagogicheski priemy, napravlennye na jeffektivnoe osvoenie studentami discipliny «Vypusk uchebnogo mediaproekta» (opyt Kazanskogo universiteta) [Pedagogical methods aimed at the effective development by students of the discipline «Issue of educational media project» (Kazan University experience)]. Znak: problemnoe pole mediaobrazovanija, 4 (26), 34-45. (In Russ.).
Vidnaya, O.E., Zvereva, E.A. (2019). Effektivnost’ raboty mnogourovnevoy sistemy mediaobrazovaniya: opyt vuza [Efficiency of the multilevel system of media education: experience of the university]. MEDIAObrazovanie: vektory integratsii v tsifrovoe prostranstvo: mat-ly IV Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii. Chelyabinsk : Chelyabinsk State University Publ., 303-313. (In Russ.).
Dobosh, E.G. (2017). Praktiko-orientirovannyj podhod v mediaobrazovanii uchashhihsja shkol kak faktor professional’noj orientacii [A practice-oriented approach to media education of schoolchildren as a factor in professional orientation]. Znak: problemnoe pole mediaobrazovanija, 4 (26), 76-82. (In Russ.).
Doroshhuk, E.S. (2017). Mediagramotnost’ budushhego zhurnalista v sisteme professional’noj kompetentnosti rabotnika mediasfery [Media literacy of a future journalist in the system of professional competence of media sphere worker]. Znak: problemnoe pole mediaobrazovanija, 4 (26), 83-87. (In Russ.).
Zhilavskaya, I.V. (2009). Mediaobrazovanie molodezhnoy auditoria [Media education of the youth audience]. Tomsk : TIIT, 322 p. (In Russ.).
Zhilavskaja, I.V. (2018). Mediaobrazovanie molodezi: monografiya [Youth Media Education]. Moskva: MGPY. (In Russ.).
Zhilavskaja, I.V. (2019). Medijno-informacionnaja gramotnost’ i mediaobrazovanie grazhdan [Media and information literacy and media education of citizens]. Mezhdunarodnye otnoshenija i obshhestvo, 4. (In Russ.).
Zvereva, E.A., Serova, S.A. (2022). Opyt realizatsii obrazovatel’nogo proekta «Tsentr gibkikh kompetentsiy v mediasfere» [Experience in the implementation of the educational project «Center for flexible competencies in the media sphere»]. Kommunikatsii v usloviyakh tsifrovoy transformatsii : sbornik materialov VI Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii. Sankt-Peterburg: SPbGEU Publ., 279-282. (In Russ.).
Kirillova, N. B. (2019). Mediaobrazovanie kak factor socializacii lichnosti [Media education as a factor in the socialization of personality]. Mnogogrannost’ chelovecheskogo kapitala: kul’turnye i social’nye osnovaniya. Moskva : Soglasie, 173-191. (In Russ.). Kot, T. A. (2020). Osnovnye terminy, teorii, klyuchevye kontseptsii, napravleniya mediaobrazovaniya. [Basic terms, theories,
key concepts, directions of media education]. Sovremennaya mediadidaktika: napravleniya, problemy, poiski: monografiya. Yalta: Gumanitarno-pedagogicheskaya akademiya (filial) Federal’nogo gosudarstvennogo obrazovatel’nogo uchrezhdeniya vysshego obrazovaniya «Krymskiy federal’nyy universitet imeni V. I. Vernadskogo», 59-64. (In Russ.).
Lazutina, G.V. (2017). K voprosu o tendencijah razvitija mediaobrazovanija v Rossii [To a question about trends in media education in Russia]. Znak: problemnoe pole mediaobrazovanija, 4(26), 150-155. (In Russ.).
Pavlushkina, N. A. (2014). Mediatvorchestvo v sovremennoy presse: vliyanie auditornogo faktora [Media creativity in the modern press: the impact of the audience factor]. Zhurnalist. Sotsial’nye kommunikatsii, 3 (15), 27–41. (In Russ.).
Prokhorov, A. V. (2021). Urovnevaya model’ mediauniversuma sovremennogo universiteta [Level model of the media universe of the modern university]. Tambov: Izdatel’skiy dom «Derzhavinskiy», 244 p. (In Russ.).
Serova, S.A., Zvereva, Е.A., Semishova, Е. P. (2022). Konkursy shkol’nykh SMI kak napravleniye mediaobrazovatel’noy deyatel’nosti [Competitions of school media as a direction of media education]. Kommunikatsiya v sovremennom mire: Materialy Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii issledovateley i prepodavateley zhurnalistiki, reklamy i svyazey s obshchestvennost’yu. Voronezh: Voronezhskiy gosudarstvennyy universitet, 164-166. (In Russ.).
Fedorov, A.V. (2004). Mediaobrazovanie i mediagramotnost’ [Media Education and Media Literacy]. Taganrog: Izdatel’stvo Kuchma, 340 p. (In Russ.).
Fedorov, A.V. (2015). Mediaobrazovanie: istorija i teorija [Media Education: History and Theory]. Moskva: MOO «Informacija dlja vseh», 450 p. (In Russ.).
Hlyzova, N. Ju. (2011). Mediaobrazovanie i mediakompetentnost’ v jepohu informacionnogo obshhestva [Media education and media competence in the era of the information society]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, 342, 188–191. (In Russ.). Chelysheva, I. V. (2013). Metodika i tekhnologiya mediaobrazovaniya v shkole i vuze [Methods and technology of media education at school and university]. Moskva : Direkt–Media, 544 p. (In Russ.).
Published
2023-08-31
How to Cite
ЗВЕРЕВА, Екатерина Анатольевна; СЕРОВА, Светлана Александровна. The practice of creating a tiered system of media education: the experience of the Department of journalism, advertising and public relations of the Derzhavin university. Chelyabinskij Gumanitarij, [S.l.], n. 3 (64), p. 92–101, aug. 2023. ISSN 1999-5407. Available at: <https://journals.csu.ru/index.php/chelgum/article/view/2488>. Date accessed: 19 may 2024. doi: https://doi.org/10.47475/1999-5407-2023-64-3-92-101.
Section
Original article

Keywords

media education system of the university, media literacy, media competence, media culture, youth audience, activity approach, level system